skip to Main Content
Hoe Werkt SEA?

Hoe werkt SEA?

Er zijn verschillende manieren om jouw website zo hoog mogelijk in Google te krijgen. Dit kan je door middel van zoekmachineoptimalisatie doen, dit noemen wij ook wel SEO. Maar je kan nog beter scoren door te werken met advertenties, SEA. 

SEA is ook wel een afkorting voor Search Engine Advertising. Met SEA bedoelen we de betaalde zoekresultaten in een zoekmachine. Deze zoekresultaten staan boven de organische zoekresultaten, dit wordt eerder gezien door potentiële klanten. Er zijn verschillende redenen waarom iemand in Google Ads (voorheen Google Adwords) wilt adverteren, dit kan bijvoorbeeld om meer naamsbekendheid te generen, om meer verkeer naar de website te krijgen of om in een korte periode meer verkopen te krijgen.

Google Ads advertenties

De advertenties is Google zijn te herkennen aan het kleine ‘adv’ blokje.Verder lijken deze advertenties op organische zoekresultaten. Het zijn voornamelijk tekstadvertenties die woorden weergeven in een zoekmachine. Naast tekst kan er ook een shopping-advertentie getoond worden. Bij een shopping-advertentie worden er prijzen en afbeeldingen weergegeven. Een tekst advertentie bestaat uit een titel, een URL en een beschrijving. Wij raden je aan om niet zomaar te werk te gaan, maar maak gebruik van een SEA plan. Als je niet goed weet hoe je zo’n plan moet opstellen, dan kan je hier ook professionele hulp voor vragen. Wil je het toch zelf proberen? Hieronder leggen we je meer uit over SEA.

Google logo

Hoe werkt SEA?

Adverteren via Google klinkt misschien heel ingewikkeld, maar dit valt echter wel mee. Er zijn verschillende stappen die je moet doorlopen om een goede Google Ads campagne op te zetten. Dor deze stappen een voor te volgen heb je gegarandeerd goede advertenties lopen.

  1. Doelgroep
  2. Locatie
  3. Budget
  4. Keywords
  5. Tekst

Als eerst moet je bepalen wie geïnteresseerd is in je producten of diensten. Zo kun je je advertentie goed afstemmen op je doelgroep. Vul eventueel specifieke locaties in waar je wilt adverteren. Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel in Utrecht hebt, dan is het niet handig om te gaan adverteren bij mensen die in Groningen wonen. Na het instellen van de locatie stel je een budget in. Hier kan je invullen hoeveel budget er per dag is voor jouw advertentie. Meer over dit budget of betaalmogelijkheden lees je verder in de blog.

Na de eerste drie stappen is het tijd om naar verschillende zoekwoorden te kijken waar je op wilt adverteren. Dit moeten zoekwoorden zijn die relevant aan je bedrijf zijn, maar ook woorden die je potentiële klanten gebruiken. Zodra je de beste zoekwoorden hebt uitgezocht kan je beginnen met het maken van de tekst van je advertentie. Je kiest een pakkende titel voor je advertentie, maar ook een goede en trekkende omschrijving. Probeer verschillende titels en beschrijvingen uit zodat je uiteindelijk met de beste verder kunt gebruiken

Doelen

Als laatst is het belangrijk dat je een doel instelt voor je campagne. Je doelen zorgen ervoor dat je niet afdwaalt met je advertentie, het geeft meer inzicht wat je nu echt wilt bereiken. Hierin kan je aangeven wat je aan het eind van de dag wilt bereiken. Voorbeelden van doelen zijn: een contactformulier invullen, aankopen van producten doen, iemand zich laten inschrijven voor een evenement of e-mailadressen verzamelen.

Betaalmodellen

Als je tevreden bent over je titel en omschrijving kan je verder gaan naar de volgende taak binnen Google Ads. Het kiezen van een geschikte betaalmethode. Er zijn een aantal verschillende betaalmethode binnen Google Ads.

  • Cost per Click (CPC). Dit is de meeste gekozen optie. Je betaald pas wanneer een potentiële klant via een klik op jouw advertentie op jouw website komt. Dit is de meest prettige methode voor de ondernemer. 
  • Cost per Sale/Lead (CPS/CPL). Hier betaal je alleen wanneer er door de advertentie een aanvraag of zelfs verkoop heeft plaatsgevonden.
  • Cost per Mille (CPM). hierbij betaal je per 1.000 gerealiseerde vertoningen in een zoekmachine. Dit zorgt voor direct respons, maar is minder effectief als de bovenste twee opties.

Naast het kiezen van een betaalmethode, kun je ook kiezen op welke tijden de advertentie getoond wordt. Hier kan een specifieke tijd ingesteld worden, zoals tussen 11.00 uur en 20.00 uur, dan worden alleen tussen deze tijden de advertentie getoond. Zo kan je effectief gebruik maken van Search Engine Advertising.

SEA resultaten meten

Je Google Ads campagnes zijn te meten met de tool Google Analytics. Deze tool is gratis en kan je koppelen aan je website. Door je Ads te koppelen aan Analytics kan je precies bijhouden hoeveel doelen je per dag, per week of per maand hebt behaald. Dit geeft je veel meer inzicht in het succes van campagnes, advertentie en keywords.

Advertentie meten

Combineer je SEO en SEA

Om het beste resultaat te krijgen kan je het best de SEO combineren met je SEA. Deze twee vullen elkaar namelijk perfect aan. Met SEA krijg je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert. Je leert de intentie van de mensen op dat zoekwoord beter kennen. Dit kan je door middel van SEO weer op langer termijn aanpassen. Want je hebt toch liever 30 bezoekers en 5 nieuwe opdrachten, dan 2.000 bezoekers en geen nieuwe opdrachten. Met de combinatie tussen SEO en SEA richt je je vooral op de zoekintentie van je potentiële klanten en niet op de aantallen. Het gaat er uiteindelijk toch om conversie.

Liever je SEA uitbesteden?

Vind jij advertenties maken in Google toch nog te ingewikkeld, dan kan je dit ook laten uitbesteden. Wij helpen graag om een winstgevend Google Ads campagne neer te zetten. Wil je meer weten over SEA of een campagne starten? Neem dat contact met ons op.

Back To Top